A fi în top înseamnă să îți vezi clienții părăsind salonul zâmbitori în fiecare zi

Fabrizio Benintendi, Ambasador Tecna Professional, a parcurs un drum firesc: acela al dedicării și profesionalismului în domeniul frumuseții. Un copil al artelor îndrăgostit de păr și devenit specialist și nume de referință în domeniu își împărtășește secretele într-un interviu fascinant.

Ce te-a determinat să alegi această profesie și cum a fost drumul de specializare până ai ajuns în top?

Cu siguranță faptul că sunt un copil al artelor a influențat în mod important abordarea acestei profesii minunate. De la o vârstă fragedă am fost prezent aproape zilnic în salonul tatălui meu. Pot să spun că a fost un adevărat coup de foudre! Am fost mereu fascinat de energia din jurul meu: clienți zâmbitori, stiliști concentrați, dar relaxați, mereu utili și pozitivi. Și apoi să vezi schimbarea de look, profesionalismul și atenția la detalii… Totul părea desprins de pe o scenă de teatru! Să presupunem că alegerea de a face parte din lumea frumuseții a fost naturală.

Drumul spre top nu cred că se va termina niciodată. Cred că în acest domeniu, ca și în multe altele, atunci când tu crezi că ai ajuns în top, deja cazi în păcatul prezumției (n.r. păcatul de a crede că ești cea mai bună versiune a ta posibilă, autosuficiența). Tendințele se schimbă de la sezon la sezon, iar adaptarea la tipul de piață nu e mereu ușoară, nici crearea unui stil propriu de muncă. Pe scurt, lumea frumuseții este întotdeauna plină de provocări, nu ne plictisește niciodată și nu ne acordă timpul necesar pentru a realiza unde ne aflăm.

Cred cu tărie că a fi în top înseamnă în primul rând să îți vezi clienții părăsind salonul zâmbitori în fiecare zi, simțindu-se mai frumoși, mai încrezători.

Care este cea mai mare satisfacție din punct de vedere profesional de până acum?

Aceasta este o meserie care, dacă este făcută cu pasiune, aduce enorm de multe satisfacții. O experiență de neuitat a fost aceea de a conduce o echipă, ca director artistic, la un salon de renume din Paris. Un loc de muncă complex, care mi-a adus foarte multe emoții și o experiență care a durat trei ani. La început a fost dificil să convingem echipa să schimbe mentalitatea și mai ales sistemul de lucru prestabilit, dar, cu perseverență, am reușit să obținem rezultate excelente, inclusiv o creștere a cifrei de afaceri de peste 40%. Cred că marea mea satisfacție a fost faptul că am fost recunoscut ca lider și că echipa mi-a acordat încredere totală, iar rezultatele au fost obținute cu sinergia tehnicilor aplicate și cu multă, multă pasiune.

Am avut de-a lungul anilor și multe alte amintiri pozitive, dragi, însă în acest caz, am în vedere intensitatea muncii, rivalitatea și deschiderea slabă a francezilor către toate lucrurile made in Italy, așa că satisfacția a fost dublă!

Care a fost cel mai dificil moment profesional cu care te-ai confruntat?

Începutul businessului în România nu a fost simplu, din mai multe motive, dar pentru mine era ca și cum aș accepta un pariu. A fost prima mea experiență într-o țară din est și am simțit imediat diferențele culturale, atât din punctul de vedere al relațiilor cu personalul, cât și al cerințelor clientelei. Hairstyliștii erau într-adevăr foarte deschiși și curioși, aș spune chiar înfometați de informații și tehnici. Problema era că ei doreau totul imediat, lucru aproape imposibil, deoarece creșterea trebuie să fie constantă, făcută metodic și aplicat. Apoi, clientela era obișnuită cu diferite tehnici de colorare foarte reci și ușoare, care implicau tratamente foarte agresive, în detrimentul strălucirii și îngrijirii întregului păr. Și apoi limba! Într-un demers bazat pe comunicare a fost foarte greu să îmi transmit principiile, la început.

Astăzi îmi dau seama că am avut o oarecare doză de inconștiență în a accepta această provocare, dar faptul că m-am simțit bine cu toți oamenii din jurul meu mi-a dat puterea de a continua această minunată aventură!

Care sunt aspectele profesionale care îți plac mai puțin sau deloc?

Ca orice persoană care obține satisfacții mai ales din partea artistică, ceea ce îmi place mai puțin este partea de management. Astăzi, gestionarea unei afaceri în lumea frumuseții este mult mai dificilă decât în trecut. Trebuie să asimilăm partea contabilă, promovarea imaginii, prezența zilnică pe social media și tot ce înseamnă marketing, pentru că astăzi acesta este esențial pentru a avea vizibilitate și succes.

Pe scurt, pentru a deschide un salon de înfrumusețare astăzi nu este suficient doar să fii un profesionist bun, ci și un antreprenor adevărat și entuziast.

Care sunt proiectele de viitor, dorințele și visurile tale?

Chiar acum pregătesc o nouă afacere în București. Este vorba de un centru de înfrumusețare cu un concept setat pe îngrijirea persoanei la 360 de grade. Proiectul prevede o sinergie a serviciilor de calitate realizate de operatori cu experiență, cu cea mai mare grijă să ofere „frumusețe” și momente plăcute într-un loc care transmite energie pozitivă, în care atenția la detalii va fi prioritatea noastră. În plus, un proiect foarte drag mie (dar mai complex) este promovarea unui brand din Italia la nivel național și furnizarea de asistență de formare tuturor profesioniștilor care caută un produs diferit și de o calitate deosebită.

Acestea sunt proiectele viitoare și apoi există visurile care mă ajută să privesc în viitor, care îmi dau speranță. Unul dintre acestea este acela de a crea un club de profesioniști din industrie pentru a discuta problemele comune, încercând să creăm noi oportunități pentru toți cei care sunt pe punctul de a intra într-o lume atât de frumoasă, în lumea frumuseții.

Ce recomanzi acelora care doresc să îmbrățiseze această profesie și de ce aspecte ar trebui să se ferească?

În primul rând, alegeți o școală bună pentru a învăța să stăpâniți elementele de bază și apoi căutați un loc de muncă care să vă permită să creșteți, fără să vă gândiți imediat la câștiguri. Trebuie să aveți puțină răbdare – primii ani de muncă sunt, practic, căutare: a unui loc de muncă și a unui salon cu profesioniști care vă pot transmite, chiar prin munca lor, profesionalismul și pasiunea. Și apoi urmați cât mai multe cursuri de formare, pentru a asimila informații practice și noi tehnici.

Astăzi trebuie coafați părul, dar și să oferiți o serie de servicii și sfaturi practice. În afară de stăpânirea tehnicilor clasice de tuns, spălare, colorare și coafare, bunul profesionist trebuie să știe să asculte și să interpreteze dorințele clientului. Deoarece regula rămâne întotdeauna aceeași: de a face clientul să se simtă mai bine și de a ține cont de toate dorințele lui.

Din acest motiv, nu aș sfătui pe nimeni să înceapă drumul în industria beauty cu investitorii. În general, ei nu sunt în măsură să transmită pasiune și profesionalism, deoarece scopul lor unic este de a profita de avantajele economice.

Care sunt serviciile la care clientele tale apelează cel mai des?

Tunsul și vopsitul sunt întotdeauna cele mai necesare servicii. Trebuie să fii bun și în promovarea altora, cum ar fi reconstrucția, tratamentele de detoxifiere etc., tratamente de care clienții nu simt nevoia, dar care sunt esențiale pentru a avea un păr minunat. Cu o comunicare bună, am reușit să-mi educ clienții pentru a veni cel puțin de două ori pe lună în salon, pentru a putea îngriji și părul și scalpul. Adesea uităm că îngrijirea trebuie să fie complet diferită, dar dacă reușim să cunoaștem clientul, obținem rezultate cu adevărat surprinzătoare.

Care sunt aspectele neglijate de românce, când vine vorba de îngrijirea părului?

L-am precizat mai sus… Un pic de vină revine și hairstyliștilor care nu oferă aceste tratamente. În plus, clientul este întotdeauna pe grabă și de aceea ar trebui să încercați să-l aduceți în salon cel puțin o dată între sesiunile de vopsit, pentru aplicarea unor tratamente specifice care nu sunt compatibile cu sesiunea de colorare.

Care este ritualul esențial de îngrijire pe care îl recomanzi clientelor tale?

Pentru clienții mei recomand produsele de top, personalizate nevoilor lor. Dar cel mai important lucru este să explici clientului cum să folosească acasă aceste produse, iar de-a lungul timpului mi-am dat seama că cei mai mulți dintre ei nu au primit aproape niciodată instrucțiuni corecte de la hairstyliști. Îmi sfătuiesc clientele să își trateze părul cu delicatețe, să nu maseze pielea prea viguros, pentru a împiedica glanda sebacee să producă exces de sebum, să nu utilizeze mult șampon și, în special, să evite aplicare în exces a acestuia pe lungimi. Rolul șamponului este de a elimina murdăria și acest lucru se face prin tratarea exclusivă a pielii. De lungimi și vârfuri ne ocupăm exclusiv cu măști și balsamuri.

Foarte important este să utilizăm corect produsele profesionale, care sunt foarte concentrate și, prin urmare, dacă nu sunt utilizate în mod corespunzător, ele pot accentua defectele și pot afecta bunăstarea întregului păr.

Folosești o strategie de marketing în vederea atenuării efectelor crizei economice sau te bazezi exclusiv pe recomandările făcute de clienți?

Din experiența mea pot spune că cea mai bună publicitate posibilă este recomandarea clienților, din gură în gură. Criza economică a devenit fapt peste tot în lume, dar poate fi, de asemenea, o mare oportunitate. Astăzi, clientul își cheltuie banii mai atent, este mult mai selectiv, căutând în primul rând calitate. Și acesta este factorul pe care trebuie să insiste un adevărat profesionist. Dar, fără îndoială, astăzi este crucial să fii prezent pe web, social media, să fii remarcat și să fii mereu prezent și în media tradiționale.

În ceea ce privește furnizorii, ce alegi: calitatea de top sau costul redus?

Cu siguranță aleg calitatea de top, și asta pentru că am înțeles că oamenii vor simți diferența, pe termen lung. Există o tendință în creștere a persoanelor care aleg să utilizeze produse și servicii de calitate, chiar dacă o fac mai rar decât dacă serviciile ar fi disponibile la costuri reduse. Aceste lucruri tind să se afle în topul preferințelor tot mai multor persoane, câștigând o piață, încet, dar sigur. Acest lucru se întâmplă chiar și într-o economie în care fiecare efort financiar este îndelung conștientizat.

Ai observat o schimbare a frecvenței clienților în ultima perioadă? Dar în alegerea tratamentelor?

Clienții se reîntorc la salon după o perioadă mai lungă de timp și mai ales pentru retușarea rădăcinilor crescute. Dar, așa cum am spus mai înainte, dacă reușim să stabilim o comunicare bună cu clientul și să-l facem să înțeleagă cât de important este să ajungi la salon nu doar pentru colorare putem vinde mai multe servicii, rezultatul satisfăcând ambele părți. Câștigurile noastre vor fi mai mari, iar clientul va beneficia de faptul că va avea cu siguranță un păr mai sănătos, mai voluminos și mult mai luminos!

Cât de importante sunt noile tendințe în hairstyling și cum le adaptezi pentru clienților tăi?

Tendințele sunt esențiale fiindcă acestea reprezintă sursa noastră de inspirație și ne ajută să oferim noi servicii. Apoi, este clar că fiecare salon trebuie să se adapteze stilului său de muncă și propriei sale clientele. Eu prioritizez sănătatea părului, astfel încât jocurile mele de culoare vor fi întotdeauna foarte naturale, pentru a evita tratamentele chimice agresive care distrug cuticula, elimină luciul și nu evidențiază linia tunsorii.

Fabrizio Benintendi
Charismatik Salon
Strada Gheorghe Țițeica 184 B, București
Tel.: 0775 518 309


Follow Us On Instagram