Despre CONAF și antreprenoriatul în lumea copiilor cu Nicoleta Munteanu, vicepreședinte CONAF

Ce presupune poziția de vicepreședinte în CONAF?

Înainte de a răspunde la întrebare, am să spun câteva cuvinte despre CONAF. În anul centenarului, s-a înființat Confederația Națională pentru Antreprenoriat Femin – CONAF. Deși am putea spune că este o organizație tânără, CONAF reprezintă cea mai amplă mișcare din ultimii 100 de ani din istoria României pentru susținerea și promovarea antreprenoriatului feminin. În egală măsură, CONAF promovează egalitatea de gen și de șanse din mediul antreprenorial, motiv pentru care, în CONAF membrii sunt companii conduse atât de femei, cât și de bărbați.  Pe plan internațional, CONAF este singura organizație patronală din România membră a Consiliului Wingate, fiind recunoscută la nivel european pentru susținerea și promovarea antreprenoriatului românesc. Poziția de vicepreședinte în CONAF nu este ușoară. Presupune voluntariat, implicare directă și permanentă în programele și proiectele organizației alături de președintele CONAF, președinții din cele 24 de sucursale, și președinții patronatelor care au aderat la CONAF.

Constant avem consultări cu membrii noștri atât pentru construcția legislației care să răspundă provocărilor și nevoilor din mediul de afaceri autohton, cât și pentru fundamentarea unor politici economice eficiente, capabile să susțină și să stimuleze mediul antreprenorial românesc.

Care sunt ariile pe care v-ați extins după terminarea studiilor și până în prezent?

Sunt om complex, care nu se mulțumește cu puțin. Niciodată nu m-am oprit din studiat. Imediat după absolvirea Facultății de Drept am înființat alături de sora mea, Corina Munteanu, prima companie în domeniul publicității. Cu toate că nu aveam experiență în acest domeniu, studiasem în liceu marketing, management, și contabilitate, din acest motiv am avut succes odată cu lansarea primului număr al revistei Down Town Magazine. La câteva luni după ce am intrat în antreprenoriat, am dat examenul de admitere în Baroul București. Am practicat cu pasiune și dăruire această profesie de mai bine de 22 de ani în cadrul unei societăți de avocatură al cărei partener am devenit în câțiva ani. M-am specializat în avocatura de business și reorganizarea judiciară. Antreprenoriatul mi-a arătat ambele fețe ale monedei. Eșecul și oportunitatea au venit la mine în același timp. Debitorii companiei mele care aveau creanțe certe, lichide și exigibile mai mari de 30 zile și care depășeau valoarea prag prevăzută de legea nr. 64/1995, privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului, respectiv suma de 3 000 euro, m-au determinat să deschid această procedură specială împotriva lor, cu speranța că voi recupera creanțele în cel mai scurt timp. Am fost atât de fascinată de această procedură încât, în mai puțin de trei luni, am învățat acest business. În anul 2003 am înființat o companie care în timp a ajuns lider de piață și, mai bine de zece ani și-a menținut poziția în top trei cele mai mari companii de insolvență din țară.

Care este sprijinul pe care îl oferă CONAF femeilor care își doresc să își deschidă propria afacere?

În anul 2010, Comisia Europeană m-a numit Ambasador al Antreprenoriatului Feminin, iar în anul 2011 am primit titlul de Mentor. De peste zece ani fac voluntariat în antreprenoriat, consiliez tineri aflați la început de drum, femei care au eșuat în afaceri și care au avut curajul să o ia de la capăt, însă nu oricum, ci cu lecția învățată, dar și femei aflate la început de drum. Această experiență m-a motivat să promovez și să susțin educația antreprenorială la un alt nivel. Consider că implicarea antreprenorilor în educația de business este esențială, deoarece aceștia pot vorbi tinerilor despre dificultăți, eșecuri și reușite în afaceri din proprie experiență, conectând partea de teorie cu practica.  CONAF organizează lunar evenimente de networking, dar și conferințe cu antreprenori motivaționali și inspiraționali care vorbesc cu relaxare despre partea nevăzută a antreprenoriatului: sacrificii, nopți nedormite, nemulțumiri în familie, eșec în afaceri, falimente, puterea de a o lua de la capăt, surse de finanțare. În egală măsură, CONAF organizează cursuri pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale și mentorat pentru cei aflați la început de drum și nu numai.

Cum arată evoluția femeilor din România în contextul antreprenoriatului?

Antreprenoriatul feminin din România a avut o evoluție semnificativă în ultimii ani, cu un număr tot mai mare de femei care își încep propriile afaceri sau preiau conducerea companiilor existente. Cu toate acestea, mai sunt multe lucruri de făcut pentru a spijini și dezvolta această comunitate. Este important ca femeile să aibă acces la resurse și suporturi adecvate pentru a-și crește afacerile și a-și atinge potențialul maxim.

Potrivit unui raport din anul 2020 realizat de OCDE – Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, România se situează în topul țărilor europene în ceea ce privește proporția femeilor antreprenor, cu 40% din afacerile mici și mijlocii deținute de femei.

Care sunt domeniile preferate de femei atunci când vine vorba despre deschiderea propriului business?

Studiile arată că femeile antreprenor sunt mai înclinate să abordeze problemele sociale și de mediu în afacerile lor, dar și să prioritizeze dezvoltarea sustenabilă și impactul social al propriilor afaceri. Această abordare este mai des întâlnită în sectorul serviciilor și al comerțului, care reprezintă domeniile cele mai populare pentru femeile antreprenor din România. Așa cum am spus mai sus, foarte multe companii înființate de către femei sunt mici și mijlocii. Evident că avem și excepții, când femeile conduc afaceri mari, de multe ori din industrii destinate bărbaților. Când au de ales între familie și dezvoltarea afacerii,  cele mai multe femei pun familia pe primul loc.

Cu ce probleme se confruntă femeile din acest domeniu?

În ciuda progreselor la care am făcut referire mai sus, antreprenoriatul din România încă se confruntă cu o serie de provocări. Femeile întâmpină în continuare dificultăți în obținerea finanțărilor, de multe ori din cauza prejudecăților și stereotipurilor sociale. Din acest motiv, femeile antreprenor aflate la început de drum au nevoie de sprijin suplimentar pentru a obține finanțarea și pentru a-și dezvolta afacerile. O altă problemă este discriminarea. Femeile întâmpină în continuare discriminare în mediul de afaceri. Și aici mă refer la stereotipurile legate de rolurile lor de gen și  lipsa de respect pentru abilitatea lor de conducere, iar această discriminare poate fi un obstacol major în calea dezvoltării lor antreprenoriale. Balansul între viața personală și profesională. Pentru multe femei, găsirea unui echilibru între viața personală și profesională poate fi dificilă. De cele mai multe ori, femeile antreprenor sunt nevoite să ia decizii dificile în ceea ce privește prioritizarea timpului și a resurselor între afacere și familie. O altă problemă pe care am observat-o în timp o reprezintă accesul la resurse. Femeile antreprenor din România au nevoie de mai mult acces la resurse precum mentori, modele de succes, rețele de afaceri și suporturi pentru dezvoltarea afacerilor. În multe cazuri, aceste resurse sunt limitate sau nu sunt disponibile femeilor. Să nu neglijăm concurența. În mai toate sectoarele și industriile, concurența este puternică, ceea ce poate face dificilă dezvoltarea și susținerea unei afaceri. Pentru a putea reuși, femeile antreprenor trebuie să fie pregătite să aibă abilități de marketing și de management eficiente. În concluzie, este important să acordăm atenție acestor probleme și să lucrăm la eliminarea discriminării de gen și la crearea unui mediu de afaceri mai inclusiv și mai egalitar pentru toată lumea, iar CONAF asta face.

Știm că sunteți fondatoarea proiectului „Kids in Business” – ce presupune acesta?

Kids in Business este proiectul meu de suflet, așa îmi place să-i spun. Am fondat Kids in Business în anul 2012, pornind de la dorința de a le dezvolta copiilor un set de abilități sociale, emoționale, cognitive, comportamentale, antreprenoriale sau, cu alte cuvinte, de a-i învăța să se descurce de mici în lumea asta mare. Kids in Business conectează sistemul de învățământ cu economia locală, prin implicarea antreprenorilor reali la procesul de învățare. În cadrul orelor de antreprenoriat, copiii au ocazia să învețe într-o manieră interactivă despre bani, buget, cum se înființează un SRL virtual, care sunt tipurile de afaceri cu care rezonează, ce este și cum se realizează un plan de afaceri, comunicarea în afaceri, marketing, leadership și echipă, dar și importanța echilibrului, filantropiei și a networkingului. Copiii sunt ajutați de mentori să își transforme ideile, pasiunile și talentele într-o afacere (creare de produse, comercializare de bunuri, prestări de servicii), pe care ulterior o vor promova în cadrul târgurilor Kids in Business. Târgurile noastre redau atmosfera târgurilor comerciale reale și reprezintă scena pe care fiecare mic afacerist are posibilitatea să-și expună și să-și vândă produsele.

La hubul educațional Kids in Business, programul constă în 15 module cu câte două ateliere fiecare. Durata fiecărui atelier este de 90 de minute, iar frecvența este de un modul pe săptămână. În școli, programul se derulează pe perioada unui an de studiu.

Datorită formatului flexibil, programul Kids in Business se adresează atât copiilor care vor să urmeze cursuri individuale, școlilor care vor să introducă cursurile de educație antreprenorială în curricula opțională, dar și corporațiilor mari care investesc în proiecte cu caracter social. Am creat manuale și caiete de lucru interactive de educație antreprenorială pe grupe de vârste, pentru elevii din școala primară și gimnazială. În acest moment, pregătesc caietele pentru preșcolari. Prin utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicare încurajăm accesul la cunoaștere de la distanță. Astfel, anul trecut, cei o sută de elevi ai școlii gimnaziale din Mădârjac, județul Iași, au absolvit programul de educație antreprenorială pentru copii, Kids in Business. Iată cât de importantă este  mobilitatea virtuală care implică colaborare și schimb direct într-un mediu de învățare virtual și nu doar acces la oportunități sau programe de învățare prin mijloace electronice, așa cum se întâmplă cu educația online sau la distanță. Prin hubul nostru virtual contribuim la îmbogățirea experienței de învățare și a schimbului de cunoștințe, care are ca scop creșterea și dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul copiilor și tinerilor. În acest sens, hubul virtual Kids in Business oferă pachetul standard gratuit cu peste 200 de frecvențe de învățare cu animație despre antreprenoriat în rândul copiilor.

Cum se raportează părinții la acest proiect?

La începuturile proiectului, mă confruntam cu o doză de retincență și negativism atunci când vorbeam despre educație antreprenorială în rândul copiilor. Am încercat să le explic părinților că aceasta nu înseamnă doar a învăța despre afaceri și că, întâi de toate, este o disciplină care le antrenează copiilor o serie de abilități folositoate pe tot parcursul vieții, indiferent de profesia pe care și-o vor alege. Cu siguranță că nu toți își vor dori să devină antreprenori la maturitate, însă participarea la un astfel de program le deschide orizonturile asupra vieții și asupra propriilor talente, dorințe și pasiuni. Mai mult, un angajat cu competențe antreprenoriale este foarte valoros într-o companie și își va desfășura activitatea la un nivel mult mai ridicat decât un angajat care deține destul de multe cunoștințe și competențe, dar nu și pe cele antreprenoriale. Kids in Business le oferă copiilor cu ambiții antreprenoriale ocazia să înțeleagă mai bine secretele antreprenoriatului, să pună în practică idei creative, generatoare de valoare și să își asume responsabilitățile unui antreprenor real. Fiind introduși de mici în această lume, le va fi mult mai ușor să își materializeze ideile, pasiunile și talentele într-o afacere, la maturitate. Acum parinții și școlile au înțeles cât de importantă este educația antreprenorială, cu atât mai mult cu cât această materie de studiu va fi obligatorie la gimnaziu și liceu începând cu anul 2023, septembrie.

Cine este Nicoleta Munteanu atunci când nu muncește?

Nicoleta Munteanu este plină de energie, creativitate și dorința de a dărui. Ea muncește în fiecare zi. Pot spune că sunt o femeie complexă și complicată care a știut întotdeauna ce-și dorește de la viață. De fiecare dată când viața mi-a adus în cale provocări, le-am primit cu brațele deschise. Cu abilitățile antreprenoriale m-am născut. Prima mea afacere am început-o la vârsta de șase ani. La 11 ani deja aveam prima linie proprie de producție. Bunica mea a fost cea care mi-a conturat personalitatea și m-a învățat ce înseamnă profunzimea, responsabilitatea, spiritualitatea și generozitatea, să îmi recunosc și să-mi accept atât defectele, cât și calitățile. Familia mi-a creat mediul prielnic pentru a-mi dezvolta potențialul creator și m-a învățat să mă accept așa cum sunt, uneori departe de perfecțiune, să accept schimbarea, să mă adaptez cu ușurință provocarilor vieții și să am capacitatea de a învăța și de a transforma orice eșec într-o oportunitate.

Cum vă găsiți liniștea interioară?

Alături de fiul meu, alături de copiii din comunitatea Kids in Business. Copiii au nevoie de curaj, de libertate în exprimare și modele antreprenoriale. Sunt foarte mulți copii care nu au în familie antreprenori. Când vin la noi și când află cât de ușor se pot exprima pentru că fiecare copil vorbește liber și cu toții ascultăm fascinați ce spune, creativitatea și inovarea sunt la ele acasă. După ce au realizat singuri primele produse și au prins încredere, doar cerul mai este limita. Își vor aminti cu mare drag orele de educație antreprenorială pentru că programul Kids in Business îi învață să se descurce de mici în lumea asta mare.

 


Follow Us On Instagram