Viziune şi formare profesională de calitate

Interviu cu Vlad Iliescu, Atelierele Ilbah (februarie 2016)

În domeniul formării profesionale şi al calificării în estetica aplicată, piaţa românească este considerată ca fiind una “atipică”. Este epitetul cel mai des folosit. Ce ascunde, de fapt acest termen, “atipic”?
Consider că, în general, nivelul pregătirii profesionale în toate domeniile este destul de scăzut din cauza faptului că, în România, nu sunt promovate îndeajuns valorile. Vedem în fiecare zi în jurul nostru persoane fără o pregătire profesională solidă, ce sunt date drept exemplu. Personal, consider că acest lucru este o problemă şi în acelaşi timp o limitare pentru cei care îşi doresc mai mult din punct de vedere profesional. La Atelierele ILBAH lucrăm foarte mult şi pe partea de dezvoltare personală, indiferent de domeniul ales, pentru că ne dorim ca cei care participă la cursurile noastre să devină cei mai buni, iar perfomanţele lor să recomande mai departe numele şcolii.
O bază solidă de cunoştinţe, alături de multă ambiţie şi seriozitate reprezintă cheia succesului. Este o reţetă verificată şi testată, iar martori ne sunt nenumăraţi absolvenţi, oameni implicaţi, adevăraţi prieteni, care au rezultate extraordinare în urma participării la cursurile noastre. Am folosit termenul de prieteni pentru că deja suntem o familie mare şi ne plac oamenii ambiţioşi, care îşi urmează visul cu pasiune.

Ce înseamnă din punctul vostru de vedere a fi o şcoală “bună”? La Jurnalul de Estetică ni se solicită adesea să recomandăm “școli bune” …
Această întrebare pe care o primiţi foarte des este o capcană pentru o persoană care ar vrea să urmeze cursurile unei şcoli bune. Evident, pentru a decide dacă o şcoală este “bună” sau nu, ar trebui să luăm în calcul mai mulţi factori, şi mai ales să stabilim nişte criterii de evaluare corecte. De cele mai multe ori, aceste criterii pot induce în eroare, o persoană ajungând să evalueze, de fapt, echipa de Marketing şi PR a instituţiei respective. Faptul că o firmă are o vizibiliate
foarte bună prin articole, reclame, advertoriale şi alte variante de promovare, nu fac neapărat din ea o şcoală bună. În acest caz, laudele ar trebui să meargă, mai degrabă, către departamentul de Marketing şi PR, care îşi face treaba foarte bine, dar evident nu are legătură cu nivelul de pregătire profesională obţinut la final de cursant. Atunci când căutăm o şcoală bună ar trebui, de fapt, să ne documentăm asupra rezultatelor şcolii. Nu mă refer aici la rezultatele trainerilor ca specialişti, pentru că şi aici este vorba de o strategie de PR, ci mă refer strict la rezultatele obţinute de cei care au finalizat cursurile respective, pentru că ei sunt, de fapt, rezultatul final.
În general, consider că o şcoală bună este acea instituţie, al cărei singur scop este ca cei, care finalizează un curs şi obţin o calificare într-un anumit domeniu, să fie cu adevărat specialişti, dornici să evolueze, conştienţi de faptul că mereu vor avea de învăţat lucruri noi. Pe scurt: perfecţionare continuă. Dacă o scoală are ca principiu de bază acest scop, atunci, cu siguranţă, este o şcoală bună!

Care sunt contradicţiile pieţei de gen? Sunt şcoli care acordă diplome pe bandă rulantă fără să se dedice 100% procesului educării şi formării doar din dorinţa de a avea cursanţi. Cum se pot combate astfel de tendinţe?
Sunt convins ca există şcoli pentru care scopurile comerciale sunt mai importante decât formarea profesională a viitorilor specialişti, însă consider că avem de-a face cu o piaţă foarte dinamică, iar trierea se face, în mare parte, natural. Din punctul meu de vedere, atât timp cât nu livrezi cursuri de calitate şi nu ai rezultate, oricând te poţi aştepta să dispari de pe piaţa furnizorilor de formare profesională.
Ştim cu toţii că pentru angajare, candidatul trebuie să prezinte un certificat acreditat şi recunoscut de Ministerul Muncii şi Ministerul Educaţiei în ocupaţia respectivă, însă angajatorii se uită din ce în ce mai des la numele şcolii care a eliberat documentul. Acest criteriu, folosit de angajatori pentru selectarea candidaţiilor, poate fi de cele mai multe ori eliminatoriu.

Cât de mult contează platforma de curs (programa, numărul de ore alocate pentru partea teoretică şi cea practică), formatorul, condiţiile de desfăşurare a cursurilor, suportul de curs şi cât diplomele in sine?
Evident că platforma de curs stă la baza nivelului de pregătire a viitorilor specialişti, dar cel mai important este că platforma să fie mereu actualizată conform tendinţelor din domeniul Esteticii Profesionale. Piaţa de Estetică Profesională este una foarte dinamică prin apariţia permanentă de noi tehnici, echipamente, dar şi trend-uri şi standarde de frumuseţe cerute de clienţi, în saloane.
La Atelierele ILBAH alegem să mergem pe un număr mare de ore practice, când vorbim de cursurile din gama Beauty, mai ales că interviul pentru angajare, presupune, cu siguranţă, o probă practică. În mod cert, o meserie complexă în domeniul Esteticii, nu se poate învăţa într-un timp scurt, cu puţine ore de curs. Putem vorbi, în acest caz, doar de o iniţiere în domeniul respectiv, nicidecum de o calificare.

Care sunt atuurile voastre pentru că este evident că vă deosebiţi de ceilalţi prin viziune, concept şi input local?
Atelierele ILBAH au o viziune foarte clar orientată spre cursant şi spre rezultatele pe care le va obţine acesta, în urma absolvirii cursurilor. Toate cursurile sunt adaptate şi actualizate continuu, în conformitate cu cererile pieţei, având ca punct de plecare această viziune. Consider că abordarea noastră, a fost de fapt cheia succesului pentru Atelierele ILBAH. În cei 3 ani de activitate, am reuşit să punem bazele uneia din cele mai puternice şcoli de Beauty din Bucureşti, dar nu numai, pentru că surprindem frumosul şi în alte domenii: Design, Art&Crafts şi Business. În momentul de față avem două sedii în Bucureşti, unul în Ploieşti şi peste 5.600 de absolvenţi, care au urmat unul dintre cele aproximativ 20 de cursuri autorizate pe care le organizăm.
Un alt atuu ar putea fi preţurile accesibile ale cursurilor Atelierele ILBAH. Acestea se încadrează ca fiind medii spre mici, însă rezultatele obţinute de mulţi dintre cursanţii noştri, stau mărturie calităţii serviciilor de formare profesională pe care le furnizăm.

Ce vă propuneţi pentru acest an şi nu doar pentru acesta?
Anul acesta, ca în fiecare an, ne vom concentra atenţia asupra cursurilor deja existente, dar vom lansa şi cursuri noi. Unul dintre cursurile noi lansate chiar la începutul anului 2016 este cel de PR (asistent relaţii publice şi comunicare), care ar putea fi de folos oricărui salon de înfrumuseţare din România şi nu numai.


Follow Us On Instagram