„Provocarea personală este gestioarea entuziasmului echipei, cu prudență“

Viața ne poate surprinde cu oportunități uimitoare care ne pot schimba și decide viitorul în mod armonios. Noi trebuie doar să fim deschiși atunci când se ivește ocazia și, bineînțeles, să muncim pentru a fructifica șansa primită. În acest interviu facem cunoștință cu Alex Predescu, director general al companiei Pharma Partners, care a adus brandul italienesc Rilastil în România. Alex ne povestește parcursul lui în domeniul farmaceutic, modul în care și-a format echipa, dar și cum arată echilibrul dintre viața lui profesională și cea de familie. Vă invităm să citiți în continuare pentru a afla toate aceste lucruri interesante chiar de la el!

Ești unul dintre directorii generali emergenți. Ai un mentor? Ce directori executivi te-au inspirat?

Mulțumesc! Nu se poate vorbi doar despre o singură persoană și nici nu cred că ar fi corect, așadar gândul meu se îndreaptă către toți cei care mi-au dăruit din propriul lor timp (prețios), să îmi ofere informații, sfaturi, să îmi împărtășească din propria lor experiență, din propria cunoaștere. Toate acestea adunate laolaltă formează un pachet de soft și hard skills care mă ghidează în activitatea mea profesională. Mulțumirea mea vine din simplul fapt că astăzi am posibilitatea, și onoarea totodată, să lucrez alături de persoane excepționale, de la care indiferent din ce poziție le privesc, am doar de învățat.

Nici ca director nu pot indica o singură persoană, pentru că mereu încerc să iau de la toți cei cu care interacționez, ceea ce cred că mi se potrivește, ceea ce am nevoie. Cum știu dacă mi se potrivește? Foarte simplu! Îmi dau seama dacă pot sau nu să pun în practică și dacă mă reprezintă. Îți spun sincer că au fost situații în care am găsit calități interesante la anumite persoane, dar pe care eu nu aș fi putut să le gestionez la fel. Așadar, nu aveam cum să preiau respectivele calități sau valori, de aceea este important ca, în viață, să ne completăm cu ceilalți, să formăm un puzzle.

Cum a luat naștere legătura cu domeniul farmaceutic?

Pur întâmplător. În urmă cu zece ani, prietena mea de atunci, care între timp mi-a devenit soție, a primit un loc de muncă în București, noi fiind din Craiova, și am venit împreună cu ea să o ajut să se instaleze în noua locuință. Întâmplător m-am întâlnit cu un prieten care lucra deja in industria farmaceutică și mi-a propus să mă prezint la un interviu, pe care l-am trecut cu brio. Ceea ce a urmat, este ușor de imaginat, am fost prins în vâltoarea acestei lumi în care mă regăsesc astăzi.

Care au fost momentele care te-au marcat cel mai mult viața profesională?

Momentul care m-a marcat cel mai mult în viața profesională a fost atunci când am obținut prima mea promovare la locul de muncă. A fost în urma unui assesment la care au participat 14 colegi și la care credeam că nu am prea multe șanse, fiind printre cei mai noi angajați din firma. A fost o onoare pentru mine, o confirmare că pot, dar și o etapă a vieții profesionale în care am investit mult timp, energie și dedicare în dezvoltarea abilităților personale, dar și de leadership. Această promovare m-a responsabilizat foarte mult și azi sunt mândru să pot oferi celor care cred în mine, tot ce am mai bun!

Resursele umane sunt inima fiecărui proces al vieții corporative. Care au fost criteriile pe care le-ai urmat atunci când ți ai format echipa?

Resursa umană este esențială pentru orice companie, fiind într-adevăr inima acesteia, însă pentru Pharma Partners este ceva special, deoarece echipa pe care am format-o reprezintă, alături de mine, prima forță umană care pune bazele acestui proiect deosebit. Reducând la cea mai simpla formă, un om de sales lucrează cu salariu fix plus parte variabilă, însă în cadrul companiei noastre acordăm un interes mare oamenilor prin diverse acțiuni de recompensare care să ducă la creșterea loialității față de companie și reducerea dinamicii de personal. În plus, consider că orice General Manager, atunci când își setează bazele carierei, trebuie să învețe să fie conștient că o bună gestionare a resurselor umane poate ajuta compania să își atingă obiectivele de afaceri și să își îmbunătățească performanța financiară.

În ceea ce privește criteriile de selecție pe care le-am urmărit atunci când am format echipa au fost:

  • În primul rând, am căutat, la toți cei pe care am avut șansa să îi întâlnesc în procesul de recrutate, să găsesc tipologia omului care transmite o emoție, indiferent de formă sau abordare. Consider că este o latură umană care nu poate fi educată foarte ușor și dacă există, trebuie valorificată cât mai mult. Așadar, este primul punct comun pe care îl au toți cei care lucrează în echipa Pharma Partners.
  • În faza următoare, am căutat cât mai multe key points, care pot seta o bază solidă de plecare, astfel încât, ulterior, să pot construi ceva solid. Așa cum aminteam și la primul punct, cred cu tărie că, pe lângă emoții, mai sunt și alte laturi umane care nu pot fi educate ușor sau poate chiar deloc și vreau să amintesc aici de caracter, ambiție, sinceritate.
  • Comunicarea și colaborarea în echipa sunt două elemente extrem de importante, care nu se pot exclude. Funcționez destul de bine pe legea lui Kidlin – dacă situația este expusă corect, aceasta este pe jumătate rezolvată.
  • În cadrul procesului de recrutate, după ce am găsit primele elemente pe care eu mă bazez, bineînțeles că și experiența în domeniu este un plus, deoarece un om care înțelege tipul de business din industria farmaceutică și are cunoștințe aferente în domeniu sau în domeniile conexe, are abilități relevante pentru un anumit post, fie că este vorba despre marketing, fie că este vorba despre promovare sau vânzări.
  • Închei cu un criteriu mai mult general, diversitatea, deoarece o echipă diversă din punctul de vedere al genului, experiențelor profesionale, dar și de viață, aduce un plus valoare companiei, prin punerea pe masă a unor perspective diferite, astfel generându-se idei care duc la inovație și creativitate.

Pharma Partners este o companie tânără și inovatoare, dar a înregistrat o creștere rapidă. Care sunt secretele acestei ascensiuni importante?

Am învățat, de-a lungul carierei mele, că un secret este cel mai bine păzit de un număr de persoane impar și mai mic decât trei. Pentru a oferi totuși un răspuns, cred că, în primul rând, totul se datorează unei echipe minunate, care reușește să facă un lucru extrem de important în business-ul în care lucrăm – să implementeze și să pună în aplicare proiectele propuse și agreate. Sunt foarte multe proiecte în toate business-urile care arată excelent pe hârtie, dar nu ajung să fie puse în aplicare.

După ce obții siguranța că cei cu care lucrezi sunt la cel mai înalt nivel, ai nevoie de parteneri care să te susțină și, la fel ca noi, să fie implicați tot timpul în cercetări și inovare, iar exemplul cel mai concret este brandul Rilastil, care lucrează constant pentru a putea susține claimul că este sinonim cu inovația și eficacitatea, dar și afirmația că sunt epitomul sănătății și frumuseții pielii.

Mă bucur și mă simt onorat să lucrez cu un partener care are baza construită pe valori și angajamente și vreau să amintesc câteva din ele:

  • Calitatea – fiecare pas al procesului de producție este monitorizat, de la materialele brute și până la produsele finite, astfel încât să fie respectați parametrii calitativi.
  • Cercetarea și inovarea – laboratoarele reprezintă piatra de temelie a brandului. Acolo este locul unde formulele inovatoare și eficiente sunt concepute și testate, astfel încât să garantăm cele mai bune soluții pentru consumatorii noștri.
  • Responsabilitatea socială – responsabilitatea socială este apreciată și asumată, proiectele fiind cât mai eficiente, care vizează nevoile reale ale societății și care se pliază, în același timp, pe valorile companiei.
  • Siguranța și eficacitatea – în cadrul Institutului de Cercetare Ganassini, produsele brandului Rilastil sunt testate la standarde foarte înalte și eficiente. Această abordare este orientată spre siguranță și creează în permanență soluții dermatologice ingenioase.
  • Încrederea – o călătorie plină de realizări și îmbunătățiri continue care inspiră încredere și consolidează siguranța pe care o oferă consumatorilor, de peste 50 ani.

Rilastil (Istituto Ganassini) împlinește 51 de ani de inovație și cercetare. Care este povestea din spatele brandului?

Povestea Rilastil începe pe la mijlocul anilor `30, mai exact în 1935, în Italia, atunci când Domenico Ganassini di Camerati, profesor de chimie la Universitatea din Pavia, a înființat Institutul Ganassini de Cercetare Biochimică, institut care, de 80 de ani își păstrează renumele sinonim cu calitatea și siguranța în domeniul farmaceutic și cosmetic.

Abordarea inovatoare a laboratoarelor interne, precum fiabilitatea și etica metodologică față de grup au reprezentat dintotdeauna un sistem de referință pentru cercetările din spațiul italian, dar și din cel internațional. Rezultatele excelente și valorile concrete ale Institutul Ganassini de Cercetare Biochimică au făcut ca, în 1972, să ia naștere brandul Rilastil, care oferă soluții garantate pentru frumusețea și sănătatea pielii.

Ce impact a avut Rilastil pe piața din România?

Consider că impactul este unul foarte puternic pe piața de produse dermatocosmetice din România, deoarece, fiind un brand cu produse de înaltă calitate, cunoscut pentru ingredientele active și tehnologiile avansate pentru îngrijirea pielii, acestea sunt apreciate de mulți specialiști în domeniul medical și consumatori, iar afirmația mea se bazează pe feedback-ul consumatorilor, imediat după ce folosesc produsele din cadrul portofoliului Rilastil. Un alt factor foarte important este accesibilitatea ușoară produselor, brandul Rilastil având o prezența solidă în cel mai mare lanț farmaceutic din țară – Catena, iar în zona de online – Spring Farma, dar alți parteneri.

Dintr-un punct de vedere personal, cum arată industria farmaceutică din România?

Consider că, industria farmaceutică din România este unul dintre cele mai importante mecanisme din țară, cu multe investiții continue, bine reglementată juridic și foarte provocatoare. Spun provocatoare, deoarece, în primul rând, este un domeniu cu o concurență acerbă în care inovația și dezvoltarea de noi produse și scheme de tratament, indiferent că sunt dermatocosmetice, dispozitive medicale, suplimente alimentare sau medicamente, au o rată de creștere impresionantă. Putem să discutam astăzi despre un complex inovator care stă la baza unui produs și care se poate recomanda unei anume patologii sau unei arii patologice, iar mâine să fie descoperit un alt complex sau chiar ingredient. Totul este într-o continuă schimbare și adaptare. Revin asupra afirmației de mai sus și spun că mecanismul acesta este extrem de complex, deoarece include partea de inovație a produselor, toată zona personalului medical, care trebuie să fie în permanență la zi cu noutățile, farmaciile care oferă consumatorilor accesul la tratament, zona de marketing, care este din ce în ce mai prezentă în piața farmaceutică din România, atât fizic, cât și în e-comm, ajutând la creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța îngrijirii pielii în rândul consumatorilor. Pe scurt, trebuie să poți ține pasul cu schimbarea, să te adaptezi și să o îmbrățișezi cu drag.

2023 este un an plin de dificultăți și provocări în multe sectoare. Cum ați decis să vă (re)organizați munca?

Într-adevăr, anul 2023 este un an al dificultăților și provocărilor în diferite sectoare. Anii de pandemie au adus turbulențe si repercusiuni economice și continuă, probabil, să afecteze anumite business-uri, dar și persoanele fizice. Schimbările climatice cauzează crize de mediu care necesită eforturi semnificative de atenuare, iar instabilitatea politică și conflictele din diferite regiuni pot exacerba și mai mult situația globală.

Organizarea activității pentru noi este una complexă, dar cu adevărat onorantă, deoarece ne aflam în fața unei provocări rare în ziua de astăzi, și anume: unicitatea proiectului din care facem parte, unicitate dată de faptul că noi creăm un nou drum de la 0, nu doar modernizăm sau îmbunătățim ceva ce a fost făcut deja.

Provocarea personală este gestionarea entuziasmului echipei, cu prudență. Îmi place ca echipa mea să fie optimistă, cu moralul ridicat în permanență, dar bineînțeles, și ancorată în realitate, astfel încât toate deciziile pe care le luăm să fie calculate cât se poate de bine și, în final, asumate.

Care sunt pasiunile și hobby-urile tale?

Sunt foarte atras de psihologie, mă pasionează tot ce are legătură cu această arie. Încerc zilnic să mixez activitatea mea de sales și leading cu psihologia, deoarece sunt atras de studiul comportamentului uman și, totodată, am un interes deosebit în înțelegerea factorilor care influențează gândirea, emoțiile și acțiunile oamenilor.

Se poate menține balanța echilibrată între viața personală și cea profesională?

Grea întrebare… Probabil una din cele mai grele lupte pe care le duci în viață. Îmi place să cred că astăzi, după ani de muncă grea și în care cu siguranță am neglijat viața personală, am ajuns la nivelul care îmi oferă posibilitatea să mențin un echilibru între viața personală și cea profesională, însă este un proces dificil și necesită o planificare și gestionare atentă a timpului. Din propria experiență, pot spune că am primit o lecție importantă care m-a făcut să înțeleg că echilibrul nu înseamnă egalitate, așa că mi-am setat priorități clare cu ceea ce este important atât în viața personală, cât și în cea profesională și am alocat timp și energie în consecință.

Evident că îmi doresc să petrec timp cu familia, timp important și de calitate, pe care încerc să nu îl omit. Aș putea compara timpul petrecut cu cei dragi cu un fel de auto-îngrijire sufletească, fiind important să am grijă de mine, însă știu și că este extrem de important ca viața profesională să fie la cel mai înalt nivel, așa că, pentru zona profesională am un set diferit de strategii, cum ar fi organizarea timpului, delegarea responsabilităților, stabilirea priorităților și, probabil cel mai important – alegerea oamenilor potriviți în echipa mea.

Care este visul lui Alexandru Predescu astăzi?

Oh, am atâtea… glumesc! Cred că după zece ani, în sfârșit am ajuns într-o companie în care poți să construiești lucruri senzaționale, așadar, în sfera profesională, îmi doresc să duc cât mai sus tot ceea ce facem și reprezentam în România. În sfera personală, I don`t know, sky is the limit!


Follow Us On Instagram