Schimbările din industria frumuseții după lockdown

Cum s-a schimbat domeniul beauty profesional și cum va continua sa se schimbe după terminarea perioadei de lockdown…

Cu ce trăiri ne-am confruntat în cele două luni de lockdown? În ce mod a schimbat izolarea (dacă acest lucru s-a întâmplat), percepția noastră despre frumusețe? Ce rol joacă îngrijirea personală într-o perioadă de dificultate emoțională? Mai presus de toate, ce precauții vor lua profesioniștii din domeniul înfrumusețării în săptămânile și lunile următoare? În ce direcție se va îndrepta domeniul beauty profesional? Și ce așteptări vom avea?

Acestea sunt întrebările pe care mi le-am pus în ultimele săptămâni datorita profesiei mele, desigur, dar și din curiozitate personală. Întrebări pe care am ales să le adresez mai multor persoane dispuse să își imagineze și să ne împărtășească propria viziune…

 

Nicoleta GHIURȚU
Psihanalist
nicoleta_se@yahoo.com

Au fost de toate, de la incertitudine la teamă, de la neputință la dependență! Dar, dincolo de preaplinul trăirilor induse de instalarea fortuită, atât de nefamiliară a acestei carantine, pentru care nu exista o memorie vie, trăită aproape a nimănui, m-aș opri la o anume particularitate a momentului, și anume: restrângerea perimetrului de existență la spațiul domestic a creat condițiile unei relații modificate cu privirea Celuilalt.

Prezența cvasi-permanentă a Celuilalt, fie el partener, părinte sau copil ne-a solicitat în feluri inedite, nefamiliare, nu rareori incomode. A trăi sub privirea constantă a Celuilalt nu e o întreprindere psihică facilă. Sub tirul privirii Celuilalt te poți simți solicitat discret și confuz, dar poți deveni și debordat de solicitări incerte, greu definibile. De la un punct încolo, privirea Celuilalt poate fi trăită ca o solicitare enigmatică ce se cere decriptată: Ce așteaptă de fapt, Celălalt de la mine, de la prezența mea, până la urmă de la corpul meu?! Sunt întrebări ce antrenează neliniște, îndoieli, angoase. Întrebări care lansează intrarea în cursa epuizantă a găsirii răspunsurilor, e drept, mai mult a celor convenabile decât a celor realiste. E o cursă a cărui punct de plecare face apel la resursele primare. Așa se face că ne reîntoarcem la imaginea corpului. Răstimpul dilatat subiectiv al carantinei a lăsat răgazul unui contact mai nuanțat cu imaginea corpului, a făcut mai posibilă abandonarea oscilării permanente între toleranță și despotism cu privire la propriul corp. Nici nu se putea altfel. În fond, carantina a fost despre corp, în numele corpului, a sănătății și perpetuității sale. Cred că inevitabil, fiecare ne-am gândit odată în plus la corpul nostru de salvat.

Desigur, pentru o femeie, salvarea corpului atinge și aspectele – inclusiv cele estetice, legate de felul în care ea îl percepe. Vorbim despre o estetică individuală, la care o femeie simte uneori nevoia să devină coautor. Cred că răstimpul carantinei a inspirat multe femei în sensul acesta! Și asta, cu atât mai mult cu cât conviețuirea mai apropiată, mai continuă, mai intimă, cu și sub privirea Celuilalt a putut fi trăită atât de amestecat: uneori excitantă, alteori invazivă, excesivă, la limită, chiar persecutoare. Ori contra acestor trăiri amalgamate, ambivalente, unele modalități de apărare – între care și dorința de ameliorare estetică, se vor fi mobilizat.

La nivelul relațiilor dezirabile de cuplu, această nouă condiție a conviețuirii intensive, prelungite a carantinei poate să fi fost ocazia unei etalări seducătoare a unui corp dezirabil, într-o exclusivitate la care, anterior, mai ales Ea, doar tânjea: doar Eu pentru El! Doar că dorința nu se menține prin expunere prelungită, ci mai curând printr-un dozaj fin al prezenței și absenței. Lipsa pauzelor de prezență din carantină a putut deveni perturbatoare pentru dorința Celuilalt. Recucerirea dorinței Celuilalt, dar și a celei proprii începe prin cultivarea aparențelor, între care aspectul, înfățișarea sunt prioritare.

În ce mod a schimbat izolarea percepția noastră despre frumusețe?

Percepțiile, inclusiv sau poate mai ales cele ale frumuseții, sunt eminamente subiective și supuse trecerii timpului. Timpul carantinei, resimțit ca un altfel de timp, dispersat sau dilatat sau exasperant de lung, a putut fi trăit și ca timp al consonanței, al armoniei cu propria ființă, cu propria frumusețe… fie ea și oarecum pierdută. În mod egal, a putut fi momentul reconcilierii cu propriul corp, poate uitat și redescoperit în răgazul și singurătatea izolării. Poate că unele persoane au descoperit o cale de a face pace cu propriul corp, cu frumusețea lui particulară. Și cu siguranță, unele persoane au jubilat în propria admirație, și-au trăit hedonic frumusețea prezentă cu gândul la cea viitoare.

Ce rol joacă îngrijirea personală într-o perioadă de dificultate emoțională?

Distanțarea fizică, limitarea deplasării, care e în primul rând o deplasare a corpului, presupun confruntarea cu limitele, inclusiv sau, mai ales, limitele corporale. Cred că de multe ori, deturnarea de la angoasele generate de constrângeri s-a sprijinit cu precădere pe grija pentru aspectul fizic. Îngrijirile corporale au funcționat ca sublimare a grijilor pentru bunăstarea corpului produse de teama de contaminare. Atât timp cât rămâi, cât arăți îngrijit e semn că îi e bine corpului. Ni s-a cerut suspendarea, amânarea vieții publice, ni s-a impus un nou raport cu colectivul și poate, uneori, am înțeles toate acestea ca pe o conservare a integrității, a imaginii corpului pentru timpul revenirii la ceilalți.

Mai presus de toate, ce precauții vor lua profesioniștii din domeniul înfrumusețării în săptămânile și lunile următoare? În ce direcție se va îndrepta domeniul beauty profesional? Și ce așteptări vom avea?

M-aș opri la cele trei întrebări precedente. Noi, psihologii, psihanaliștii ne ocupăm mai degrabă cu trecutul rescris în prezent, mult mai puțin cu viitorul și deloc cu anticipațiile! Totuși, aș remarca impactul purtării măștii, un supliment corporal inedit, care e de așteptat să producă tot felul de injoncțiuni în imaginea corpului. E de văzut ce fantasme vor însoți chipul ascuns îndărătul măștii, ce semnificații va antrena masca în imaginarul fiecăruia, ce evenimente corporale ar putea declanșa purtarea ei în lume.

Sorin STRATULAT
Manager BEAUTY DISTRICT

Perioada aceasta a fost una destul de dificilă pentru industria beauty, în special din punct de vedere emoțional. Întreruperea contactului fizic dintre profesionist și client a însemnat, în primul rând, o întâmplare fără precedent și nu cred că vreuna dintre cele două părți era pregătită pentru acest lucru. Pe de-o parte, profesioniștii au trebuit să-și reevalueze modul în care făceau ceea ce făceau, să reevalueze în profunzime relațiile pe care au reușit să le stabilească cu clienții lor, încrederea pe care aceștia o aveau în ei cu adevărat și, de asemenea, au descoperit lipsuri pe care le aveau în business, de la un soft de recepție, la o bază de date, la prezența online, la stocuri de produse…

Clienții, de cealaltă parte, au realizat că lucrurile nu sunt atât de simple cum sunt prezentate pe YouTube sau în Social Media și că un profesionist are mult mai multe laturi dezvoltate care fac ca lucrurile să pară foarte ușoare atunci când le face. Cred că întreaga perioadă ne-a forțat practic pe toți să reevaluăm real pozițiile pe care le avem și, de asemenea, cred că a schimbat profund modul în care ne raportăm la frumusețe nu doar ca ceva exterior, ci și ca o stare de bine, ca un lucru fără de care viețile noastre sunt mai puțin bune pentru că, în ultimă instanță, modul în care ne simțim în raport cu noi este cel care dictează starea noastră de bine.

La nivel de precauție, măsurile pe care orice business ar trebui să le ia, în special cele care au legătură directă cu oamenii, categoric trebuie să respectăm directivele oficiale. Cred că exagerările de orice fel sunt nepotrivite în această perioadă, cum cred, de asemenea, că comunicarea nu ar trebui dusă în zona de „uite ce eforturi suplimentare fac eu ca tu să te simți în siguranță”. Cred că este un moment în care bunul simț manifestat în toate planurile este calea de urmat. Cred că fiecare dintre noi trebuie să aibă un set clar de directive care să fie aplicat de fiecare dată la fiecare client, la fiecare vizită în salon, de către fiecare membru al echipei și care să reflecte realitatea pe care o trăim, fără a crea un stres inutil.

Industria beauty este într-un trend ascendent și cred că sunt noi oportunități de dezvoltare pe care ar trebui să le luăm în considerare, precum consiliere online, ajutor acasă, educație către consumatorul final, crearea unei comunități în jurul fiecărui salon sau profesionist, crearea unor spații comune de dialog pentru profesioniști pentru că realitatea este că doar împreună vom putea să evoluăm și să prosperăm cu adevărat.

Franciska SONCOLIOS
Marketing Manager CUPIO

Din fericire s-au redeschis saloanele de frumusețe și ne-am putut bucura din nou de toate serviciile oferite. Cred că niciodată nu m-am bucurat așa să îmi văd cosmeticiana…

Ce s-a schimbat în primul rând în saloane? Atenția pentru dezinfectare și curățenie. Cred că toate acestea ar trebui să se întâmple mereu, însă poate în acest mod în care se întâmplă acum, obligația va deveni o obișnuință. Bineînțeles că foarte multe saloane/specialiști atribuiau și înainte atenție acestui aspect, însă acum o facem cu toții.

Sunt profesioniști care au acum mai puțini clienți (din diverse motive: încă există teamă; buget restrâns) sau care au agenda full. Unii au scăzut prețurile, alții le-au crescut, pentru a se repune pe picioare. Situațiile sunt diferite. Deși s-au făcut multe glume privind invadarea saloanelor după pandemie, cred că clientele au fost destul de precaute. Încă există teama de expunere și oamenii sunt mai atenți la cât și pe ce cheltuiesc. Noi suntem alături de profesioniștii din saloane prin oferte speciale, avantajoase și pachete ce includ materiale și produse pentru protecție. Menținem legătura cu ei, prin agenții de vânzări și facem tot posibilul să le îndeplinim nevoile.

În aceste luni s-a născut un alt fenomen: descoperirea abilităților de a-ți face manichiura singură sau de a te epila. Chiar dacă saloanele au fost închise, româncele au avut grijă de frumusețea lor. Produsele de manichiură, epilare și îngrijire au fost în top, iar femeile au învățat cum să se descurce singure. Am fost alături de ele cu live-uri și materiale educaționale gratuite, dar și cu diverse kit-uri la prețuri foarte bune, din secțiunea „Frumoasă acasă”.

Momentan este o perioadă de relaxare, însă multe aspecte sunt incerte. Se fac vehiculații, însă nu știm nimic sigur ce se va întâmpla în următoarea perioadă. Momentan ne setăm obiective pe termen scurt și ne readaptăm în funcție de situație.

Un lucru este clar, femeile nu vor renunța la îngrijire și vor investi în continuare în produse de manichiură, corp, păr. Vizitele la saloane vor crește pe parcursul timpului, pe măsură ce femeile se vor simți în siguranță și/sau își vor permite să aloce un buget pentru asta. Suntem optimiști (am fost toată perioada) și suntem bucuroși că atât de multe femei au considerat Cupio ca fiind magazinul lor de beauty. Acasă sau la salon, româncele au grijă de ele și pun preț pe frumusețe. Până la urmă, dacă te simți frumoasă, ești mai pozitivă și ai încredere mai multă în tine, iar asta contează chiar și in izolare.

Dr. Amalia ANGHEL
Coordonator SKINMED CLINIC Dermatovenerologie, Estetică Medicală

Experiența personală și profesională…

Am trăit și am învățat. Infecție virală cu afectare respiratorie severă și mortalitate ridicată în anumite categorii la risc, cu minime informații legate de tratament, cu studii în desfășurare. Vaccinarea – o soluție? Ce am trăit cu toții? Frică și izolare. Guvernele au decis să acționeze decisiv în fața Covid 19, au fost închise business-uri, iar noi toți izolați la domiciliu. Skinmed Clinic a funcționat, iar eu am fost alături de pacienții cu urgențe sau tratamente/evaluări în desfășurare. La sfârșitul zilei suntem doctori și avem de înfruntat orice situație pentru a fi alături de pacienții noștri. Pacienții cu melanoma (cancer de piele), spre exemplu, au avut nevoie de reevaluare. O serie de afecțiuni dermatologice s-au agravat în această perioadă – vorbim despre acnee, rozacee, infecții precum herpes simplex sau zona zoster (herpes zoster), urgențe ce necesită tratament precoce.

Estetica medicală a avut de suferit, societatea a fost închisă pentru două luni și noi toți am avut de suferit… A fost momentul când am decis încetarea unor contracte de colaborare și chiar de muncă, aveam nevoie de un colectiv unit și dispus să se adapteze cu responsabilitate și optimism situației. Pentru mine, doctorul și omul de business, a fost o perioadă în care am construit 5 proiecte de online, am citit pentru a compensa timpul anterior de muncă și aceasta pentru ca am ales să mențin rutina zilnică, m-am trezit la 6:30 și am continuat a fi implicată minimum 10 ore pe zi în activități educative și creative. Am desfășurat sesiuni științifice cu colegii mei și am pus bazele unor sisteme de educare pentru domeniul estetic, dar și pentru pacienți, care este și va fi de continuitate pentru Skinmed. Suntem alături de pacienții noștri și prin activitatea susținută de informare corectă și educare.

Începând din 15 mai am reintrat pe teren cu toate pânzele sus, mare parte din echipa Skinmed a fost fericită să revină cu responsabilitate pentru măsurile de implementat și cu bucuria muncii noastre. Fiecare dintre noi am internalizat toate emoțiile negative și, într-o măsură mai mica sau mai mare, le-am resimțit și le-am transpus. Pacienții au revenit cu nevoi mai mari și o exprimare emoțională ce impune o implicare compensatorie din partea noastră, pentru a desfășura actul medical și pentru a susține emoțional vibrația. Comunicarea cu pacientul trebuie schimbată, aceștia au nevoie de atașament, căldură și suport, cu implicare și dedicare din partea noastră. Suntem și noi oameni… dar, cu pasiune pentru această meserie, noi reușim a ne dedubla și lucra prin medicul ce își exercită meseria cu empatie și suport alături de cunoștințele academice solide.

Ne îndreptăm spre o lume nouă… cu interacțiune socială limitată și încă supusă emoțiilor negative. Haideți să ne implicăm activ, să ne construim starea de bine și fericirea, pentru a fi adaptabili și pentru a înfrunta orice avem de trecut! Pentru că ceea ce știm este că nu știm totul, dar că totul depinde de noi!

Valul doi al acestei viroze? Poate că da… planuri în continuare? Poate că da… dar viața este despre noi, fiecare dintre noi în parte, iar fericirea și starea de bine ne-o construim adaptabil și în starea de bine! Medicina este o specialitate care va înfrunta timpul și toate problemele, iar noi doctorii vom fi alături de oameni cu toate resursele noastre umane și profesionale!

Dr. Andrei MARTIN
CLINICA MEDISPA CLUJ

Pentru profesioniștii din domeniul înfrumusețării anunțarea intrării în vigoare a stării de urgență și implicit închiderea clinicilor a venit brusc, neașteptat, într-o perioadă destul de importantă pentru noi, profesional și economic. Odată cu venirea primăverii, preocuparea pentru înfrumusețare este mai accentuată în rândul pacientelor noastre, luna martie era dedicată femeii, pacientele simțeau că e timpul să își ofere mai multă îngrijire. Apoi ar fi urmat pregătirile pentru sărbătorile pascale și, în final, pregătirea pentru vară. Toate aceste planuri de înfrumusețare au fost amânate sau s-a renunțat complet la ele.

Am anunțat închiderea clinicii conform cu dispozițiile autorităților. În toată această perioadă ne-am preocupat de situația generală, am urmărit evoluția pandemiei și am sperat la o redeschidere în condiții de siguranță pentru pacienți. Ne-am instruit prin webinariile care s-au ținut pentru profesioniștii din domeniul beauty și ne-am întâlnit pe Zoom pentru a planifica redeschiderea.

La început, pacientele ne-au contactat pentru a-și verifica programările pe care, din păcate, le-am anulat. Apoi a fost liniște. În această perioadă, principala preocupare a fost pentru propria sănătate, mai degrabă decât pentru înfrumusețare. Desigur, ridurile au devenit din nou vizibile, ar fi fost o perioadă bună pentru tratamente laser, mai ales cele care nu se pot face în perioade foarte însorite. Suntem siguri că pentru pacientele noaste a fost o perioadă dificilă, în care au fost nevoite să facă față unor noi provocări și dificultăți emoționale. În această perioadă anxietatea și încrederea în sine scăzută au avut consecințe și asupra percepției propriului corp și a frumuseții. Fiecare pacientă a trăit diferit izolarea, unele au acceptat-o și și-au reorganizat prioritățile, altele s-au adaptat cu dificultate la această situație care le-a perturbat rutina de îngrijire, mai ales când această rutina presupunea vizite periodice la clinică.

Am ținut permanent legătura cu pacienții noștri care ne-au contactat în această perioadă și i-am asigurat că vom reveni la o activitate relativ normală. Desigur, am introdus toate măsurile necesare pentru a preveni infecția Covid-19. Ne-am preocupat ca toți pacienții noștri să știe că sunt în siguranță. Aceste măsuri au redus interacțiunea interumana la minim, fapt perceput de unii pacienți ca fiind excesiv sau deplasat, pentru ei vizita la clinica era și un mod de socializare. Sala de așteptare era un loc plăcut în care pacienții serveau cafea sau ceai și aflau prin materialele expuse sau prezentările video despre ultimele tratamente introduse în clinică, înainte de a intra în cabinetul de consultație. Distanțarea socială impusă ne-a determinat să ne concentrăm atenția pe promovarea online.

Revenirea la activitate s-a făcut treptat, pentru a putea respecta toate măsurile de protecție. După redeschidere, ne așteptăm la un aflux crescut de pacienți, mai ales datorită faptului că multe proceduri și tratamente au fost amânate. Va urma o perioadă de activitate aproape normală, cu solicitări pentru diferite tratamente la care pacientele noastre au avut timp să reflecteze, pentru cele care își doreau o schimbare, dar nu erau hotărâte încă.

Direcția generală este una pozitivă, de creștere a adresabilității pentru servicii de înfrumusețare, datorită concentrării marketingului în domeniul online.

Yolanda FRENKEL
Estetician & Fondator YOLANDA COSMETICS

Perioada de blocare a adus cu sine incertitudine, grija zilei de mâine, anxietatea de a păstra sănătatea la cote maxime și o situație generală nouă, cu care nu ne-am confruntat până-n prezent.

Într-o perioadă de dificultate emoțională, îngrijirea personală este mai importantă ca oricând, redându-ne siguranța și stima de sine, senzația de normalitate, dar mai ales ne ajută să nu cădem în depresie.

Profesioniștii din domeniul înfrumusețării vor trebui să dea mult mai multă importanță igienei, distanțării între un client și altul și mare atenție la sănătatea clientului când intră în locație. Fiindcă sistemul medical din toata lumea este în stadiul de a învăța comportamentul acestui virus numit Covid-19, pe zi ce trece apar noi informații pe care specialiștii trebuie să le ia în considerare și să se comporte cu multă responsabilitate. Nimeni nu este imun.

Domeniul beauty profesional se va îndrepta spre mai mult profesionalism și mai multă responsabilitate, cerințe normale ale unui public conștient, chiar dacă aceste măsuri vor veni cu o urcare de prețuri justificată. Serviciile care se pot face online, ca diagnoza tenului și recomandarea unor produse de îngrijire pentru rezolvarea anumitor probleme, vor trece pe online, iar mugurii au putut fi observați în timpul blocării, când cosmeticiene inventive care au ținut stocuri de produse au putut asigura aceste servicii online.

Purtarea măștii va fi pentru mult timp obligatorie, foarte importantă în toate domeniile, dar mai ales în domeniul de înfrumusețare.

Suntem un popor cald, dar trebuie de evitat îmbrățișările, sărutările și strângerile de mână, în afara capsulei familiare, pentru nu știm încă ce perioadă de timp. Cu toate acestea, trebuie să ne păstrăm optimismul și să căutam să fim cât mai eficienți.

Monica NIȚESCU
General Manager ESTETIQ SOLUTIONS

Cred că ne-am simțit copleșiți de scenariile sumbre create de imaginația noastră hrănita de mesajele primite din media, dar și încrezători că ne vom relua cu toții viața în scurt timp și că poate vor fi chiar și oportunități în această criză. Iar peste toate acestea, bucuria de a petrece mai mult timp ca în orice altă perioadă de dinainte, cu familia, cu copiii.

Izolarea ne-a dat timp pentru introspecție, dar și pentru ne analiza mai amănunțit pielea, unghiile, părul. Multe dintre noi am început noi ritualuri de îngrijire care ne-au ajutat să ne gestionăm mai bine emoțiile. Cred că izolarea a schimbat percepția despre frumusețe în sensul ca a reîntărit faptul că este foarte important să ne iubim și să ne simțim bine în propriul nostru corp, chiar dacă suntem doar noi, cu familia apropiată.

Sperăm ca toți să înțeleagă că este foarte important să le ofere clientelor încredere că sunt în siguranță la salon. Să instaleze un aparat cu UV-C care să elimine virusurile, să limiteze cât mai mult interacțiunea dintre clienți și, bineînțeles, să poarte echipament de protecție (mască, vizieră, halat).

Domeniul de beauty se va îndrepta și mai mult către tratamente expres care se realizează în 20-30 de minute și rezolvă aspecte care în mod tradițional necesitau două ore. De asemenea, cred că tot mai mulți vor alege calitatea made in Europe / America și produse de cea mai bună calitate, prietenoase.


Follow Us On Instagram