Corina Munteanu – viața de antreprenor

Ce credeam la 20 de ani că înseamnă succes, nu seamănă deloc cu ceea ce credeam la 30 de ani și este total opus cu ceea ce cred la 40 de ani

 

 

 

Corina Munteanu, Antreprenor & Fondator PADIR

 

 

 

Cum ți-ai clădit drumul în domeniul afacerilor?

Am început să lucrez încă de la vârsta de 16 ani și am făcut întotdeauna ceea ce mi-a plăcut. Pentru familia mea, edu­cația a reprezentat o prioritate de grad zero, mai ales că noi (a se înțelege generația milenară), am prins vremuri care ne-au permis atât să alegem ce specializări vrem să urmăm, cât și unde vrem să ne desfășurăm activitatea ulterior. Oricât de afectat a fost tatăl meu că am picat examenul de admitere la ASE (nu era ceea ce îmi doream, nu mă împrietenisem prea bine nici cu finanțele, nici cu contabilitatea, fiind absol­ventă a Școlii Superioare Comerciale Nicolae Kretzulescu), promisiunea mea că mă voi înscrie la următorul examen și că până atunci voi afla și care este drumul pe care îmi do­resc să-l urmez în viața, l-a liniștit. Următorul an, eram proas­păta studentă la Facultatea de Relații Publice și Comunica­re David Ogilvy, din cadrul Universității SNSPA București și deja promovată în funcție în cadrul redacției unde lucram. La foarte scurt timp după împlinirea vârstei de 20 de ani, pe fondul spiritului antreprenorial destul de promovat în fami­lie, dar mai ales la îndemnul Nicoletei, sora mea cea mare, am devenit antreprenor. Compania nou înființată a avut ca obiect principal de activitate „activități ale agențiilor de pu­blicitate” și editarea unei reviste de informație și publicitate, publicată în totalitate în limba engleză, distribuită gratuit și având o calitate grafică deosebită. De aici povestea are mul­te suișuri și coborâșuri, multe nopți nedormite, multe lacrimi vărsate, multe realizări, multe bucurii într-un cuvânt, multe amintiri. Călătoria mea în lumea antreprenorialului s-a inter­sectat cu multe domenii cum ar fi cel al prestării serviciilor în domeniul turistic, retail, HORECA, ajungând în prezent să activez în industria înfrumusețării. Nici partea educațională nu a fost neglijată, de-a lungul timpului obținând specializări în mediere (2008), protocol și diplomație (Institutul Diplo­matic, 2012), dreptul penal al afacerilor (master), Business Mastery (LSS, 2018), Introducere în afaceri Europene (IER, 2020), Norme și proceduri de tehnică legislativă (Institutul European din România, 2020) și altele.

Care au fost obstacolele pe care le-ai întâmpinat pe par­cursul carierei tale?

Cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei, în­tr-o discuție cu un partener, am susținut cu vehemență ideea potrivit căreia în viață totul are o ciclicitate aproape previzibilă. Îi spuneam că, deși ești înconjurat de succes și că, oricât ai trăi cu impresia că nimic nu te mai poate doborî de pe acel piedestal pe care te-ai instalat, unde, într-adevăr, ai ajuns făcând multe sacrificii, muncind foarte mult și făcând compromisuri, la un moment dat, se poa­te întâmpla ceva care să producă un dezechilibru atât de puternic în viața ta, încât va trebui să începi să reclădești totul de la zero. Am încercat în fel și chip să-mi susțin ide­ea, dar nu am avut nicio șansă să-l conving. Degeaba am folosit metode de persuasiune, degeaba am invocat ca și cauze crizele economice globale (exemplificându-i direct efectele pe care criza globala din 2008 le-a avut asupra afacerii mele), șocurile emoționale pe care o persoană le poate experimenta (pierderea unei ființe dragi, divorț, tre­zirea conștiinței etc.), nimic nu i-a schimbat crezul că nu are cum să piardă tot ceea ce a agonisit, prin simplu fapt că știe să gestioneze orice fel de situație. E drept, pandemia nu era pe lista mea de argumente pentru simplu fapt că nu am traversat una până acum.

Mă bucură să văd oameni care au inițiativă, care își doresc cât mai multe realizări, dar la fel de important cred că este să știi de la început ce îți dorești, unde vrei să ajungi și care sunt uneltele pe care le vei folosi ca țelul tău să devină re­alitate. Mai cred că, o dată cu trecerea timpului, prioritățile noastre se schimbă, țelurile de altădată devin istorie, sub formă de realizări sau eșecuri.

Obstacolele întâlnite nu merită a fi reamintite deoarece ele au menirea de a te stimula, de a activa dorința de evoluție și dezvoltare. Cel puțin eu așa le-am privit. Multe doamne an­treprenor au experimentat și gustat diferența de gen ca pe un obstacol. Eu am abordat-o ca un avantaj. Poate că vârsta fragedă ar fi putut fi privită ca un obstacol, eu am profitat de ea! Și exemplele pot continua la nesfârșit, totul ține de modul în care ești dispus să le faci față.

Acum, privind și din altă perspectivă, faptul că, în România, cadrul legislativ fiscal se schimbă cu o rapiditate uluitoare, că industria înfrumusețării este supra reglementată și totuși nu există o lege specifică și lipsa de predictibilitate, fac ca această călătorie să fie una anevoioasă, dar eu sper ca lu­crurile să se îndrepte cât mai curând.

Care a fost cel mai satisfăcător moment al carierei tale?

Vorbeam mai sus despre țeluri și priorități. Planul meu a fost ca până la vârsta de 35 de ani să muncesc la cote maxime, să ating succesul, să-mi hrănesc suficient sufletul cu reușite, astfel încât între 35-40 de ani să intru într-un fel de relaxare a ritmului de muncă și să-mi concentrez atenția în alte direcții. Totul s-a întâmplat conform planului și am înțeles că propri­ile noastre percepții asupra unor cuvinte, atitudini sau pro­iecții se schimbă odată cu trecerea timpului. Ce credeam la 20 de ani că înseamnă succes, nu seamănă deloc cu ceea ce credeam la 30 de ani și este total opus cu ceea ce cred la 40 de ani despre el. Un cuvânt atât de simplu poate să aibă diferite înțelesuri, în funcție de valorile la care îl raportezi: îl măsori din punct de vedere material, al grijilor, al aprecierii, al familiei, al bucuriilor, al lucrurilor mărunte, al oamenilor care te înconjoară, al trăirilor, sentimentelor sau emoțiilor? În funcție de etapa vieții în care te afli, la un moment dat ajungi să îl raportezi la fiecare valoare enumerată mai sus. Așadar, eu nu am un „cel mai satisfăcător moment”, toate au avut rolul lor în dezvoltarea mea.

Ce rol joacă proiectul „Vreau să fiu profesionist!” în viața ta?

Există un moment în viață când simți nevoia să dai înapoi comunității ceea ce ai primit. Astfel, în urmă cu aproximativ 10 ani eu am simțit nevoia să mă implic în voluntariat, iar „Vreau să fiu profesionist!” a devenit proiectul meu de su­flet!

Programul „Vreau să fiu profesionist!” are ca obiectiv pro­movarea meseriilor în rândul copiilor proveniți din medii defavorizate și este structurat sub forma de evenimente non-profit, concepute cu scopul de a învăța copiii ce în­semna pasiunea pentru meseria aleasă, încurajând astfel dezvoltarea armonioasă și educația pentru specializare, în vederea obținerii unui loc de muncă calificat. Eveni­mentele „Vreau să fiu Profesionist!” sunt compuse din două părți: partea educativă, prin care ne dorim, cu aju­torul unor discursuri motivaționale să le insuflăm dorința de a practica o meserie respectabilă și partea umanitară, care se desfășoară diferit de la eveniment la eveniment (dacă vizita este în cadrul unui salon de înfrumusețare, copiii beneficiază de servicii profesionale executate de experți cu vastă pregătire în domeniu; dacă vizita se des­fășoară la un restaurant, copiii pot asista la pregătirea bu­catelor pe care ulterior le vor servi, etc). „Vreau să fiu profesionist!” este rezultatul integrării experienței a pro­fesioniștilor și a antreprenorilor din domeniul beauty în antreprenoriatului social.

Cum arată, în viziunea ta, actuala industrie a frumuseții din România?

În actualul context pandemic, industria înfrumusețării este impactată major. Ordonanța prin care în martie 2020, se in­stituia în România starea de urgență și odată cu ea dispune­rea închiderii saloanelor de înfrumusețare, pentru o perioa­dă de 30 de zile prelungită ulterior cu încă 30 de zile, a avut diferite implicații, de la o scădere considerabilă a cifrei de afaceri, până la insolvență.

Atunci când ești antreprenor, responsabilitatea ta nu se li­mitează la tine și la familia ta, ci se extinde de la angajați sau clienți la toți membrii ecosistemului sau comunității din care faci parte. Personal, am întocmit atât un plan strategic cu măsuri urgente de minimizare a impactului COVID-19 asupra afacerii, cât și un plan de redresare. Pentru o redre­sare economică reală, este nevoie de o serie de măsuri de sprijin din partea autorităților, astfel încât, revenirea socială și economică să fie posibilă. Ținând cont că prin măsurile de distanțare impuse, capacitatea posturilor de lucru a saloa­nelor a scăzut considerabil, deci implicit a scăzut și numărul clienților și cifra de afaceri, și că perioada de inactivitate nu poate fi recuperată, pentru că nu se poate mări intervalul orar de funcționare și nici scurta timpii de lucru/serviciu, dar și de reticența consumatorului față de accesarea serviciilor de înfrumusețare la salon a fost și este foarte ridicată, un aju­tor din partea statului sub forma de granturi pentru industria înfrumusețării este esențial pentru supraviețuirea firmelor din industrie. Din experiență, a reieșit faptul că ajutorul con­stând în subvenția de 41,5% acordată antreprenorilor pentru susținerea salariaților, pentru 3 luni, a fost șansa evitării in­solvenței multor firme de profil.

În urma unui sondaj efectuat la finalul anului 2020, volume­le firmelor mari, distribuitoare de produse profesionale, au înregistrat scăderi pe segmentul saloanelor de 30-50%, procentaj în oglindă cu scăderile medii ale prestatorilor de servicii din industrie.

Fie că ne referim la saloane de înfrumusețare, SPA-uri, stu­diouri de bronzat, cabinete individuale (saloane de machiaj, cabinete de masaj sau întreținere corporală, frizerii), școli de formare profesională, furnizorii de materiale sau apara­tură specifică, toți se află sub amenințarea pierderii investiți­ilor și declarării insolvenței, dacă nu se va reglementa un set de măsuri de susținere concretă, sectorială.

Care este ideea din spatele PADIR?

În anul 2013 a fost fondată ANAA – Asociația Națională a Antreprenorilor și am ales să dezvolt în cadrul acesteia două proiecte foarte dragi sufletului meu, proiecte care s-au dezvoltat și care se derulează și în prezent. Primul se nu­mește ”Strategii de înfrumusețare ”. Inițial, obiectivul aces­tuia era organizarea unor mese rotunde, unde erau invitați participanții activi din industria înfrumusețării cu scopul de a identifica problemele cu care se confruntă fiecare, indiferent de sectorul pe care îl reprezenta: prestatori de servicii, furnizori de formare profesională, producători și distribuitori de echipamente și materiale specifice industriei sau profe­sioniști. Împreună căutam soluții pentru rezolvarea proble­melor identificate. Între timp, acest program a devenit un șir de webinarii prin intermediul căruia ești conectat la tot ceea ce înseamnă legislație, antreprenoriat, proiecte, standarde, fonduri nerambursabile, educație și dezvoltare în industria înfrumusețării. Acest proiect mi-a oferit oportunitatea de a întâlni oameni minunați, dedicați și pasionați, oameni care mi-au demonstrat că, dacă îți dorești cu adevărat să contri­bui la schimbare, poți! Așa am descoperit că iubesc, pe lân­gă antreprenoriat, și voluntariat, și mentoratul, drept urmare nu am avut nicio ezitare să mă alătur Confederației Națio­nale pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF atunci când aceasta a fost fondată. În plină pandemie am fondat PADIR – Patronatul Antreprenorilor din Industria Înfrumusețării din România, organizație patronală ce are ca scop principal promovarea și apărarea drepturilor economice, juridice, so­ciale și culturale ale antreprenorilor care activează în indus­tria înfrumusețării. De ce? Pentru că am simțit nevoia unei voci unitare care să fie concentrată pe această industrie.

PADIR este persoană juridică română de drept privat, auto­nomă, fără caracter politic și fără scop patrimonial, fondat pentru a fi puntea de legătură între antreprenori și autorități având ca scop principal promovarea și sprijinirea antrepre­norilor din industria înfrumusețării prin promovarea eticii profesionale și respectarea normelor de concurență loială în activitatea și relațiile dintre membrii săi. De asemenea, PADIR oferă membrilor săi resurse valoroase, sprijin și co­nexiuni pentru a ajuta la dezvoltarea afacerilor, la creșterea performanțelor profesionale dar și acces facil la educație, promovează cultura antreprenorială și egalitatea de șanse între femei și bărbați, promovează și apără drepturile și in­teresele membrilor săi și îi informează despre legislația și reglementările industriei. La nivel european și național re­prezintă industria în relațiile cu autoritățile publice centrale și locale, cu sindicatele sau cu alte organizații non-guverna­mentale; inițiază, realizează și derulează implementarea de proiecte și programe, impulsionează procesul de constituire și dezvoltare a societăților comerciale, realizează evenimen­te cu scop informativ și educativ, atrage resurse publice sau private din țară și din străinătate pentru realizarea investiții­lor în industria înfrumusețării, promovează creșterea nivelu­rilor de profesionalizare și recunoașterea acestora.

Cum funcționează PADIR?

Prin intermediul unei colaborări permanente si al unui dia­log constructiv cu toate instituțiile și organizațiile relevante, ne propunem să atingem și să menținem excelența în servi­ciile oferite către membrii PADIR, cu accent pus pe etică și standarde înalte de profesionalism.

Vrei să faci parte din PADIR? Tot ceea ce trebuie să faci este să completezi o adeziune și să menționezi dacă vrei să fii un membru activ, să participi la schimbare sau dacă vrei să fii membru observator, și să fii înștiințat despre demer­surile PADIR. Alegând oricare dintre cele două variante ai aceleași beneficii. Trăim vremuri în care accesul la informa­ții este foarte important. Site-ul PADIR își propune să devină o platformă foarte ușor de accesat, care să permită mem­brilor să obțină orice informație relevantă industriei foarte rapid, dar cel mai important, să conțină informații actualizate și corecte.

Considerând că majoritatea problemelor din industria noas­tră sunt rezultatul unei lipse de educație, fie ea antrepreno­rială sau profesională, primul demers făcut de PADIR a fost actualizarea standardelor ocupaționale din industria înfru­musețării. În acest sens, am înființat comisii de specialitate în cadrul Patronatului, pentru fiecare domeniu în parte, astfel încât să putem avea cele mai avizate opinii ale experților în ceea ce privește elaborarea sau revizuirea standardelor ocupaționale. PADIR este singura organizație căreia i s-a acordat drept exclusiv de avizare a standardelor ocupați­onale, prin semnarea unui protocol cu ANC – Autoritatea Națională pentru Calificări. Rezultatul până în prezent este actualizarea a patru SO (coafor, frizer, manichiurist și pedichiurist) și avizarea unui standard nou pentru Opera­tor Întreținere Corporală. Sunt în lucru alte cinci standarde (cosmetician, coafor stilist, machior, stilist protezist unghii și montator bijuterii pe corp). Până la finalul anului 2021 spe­răm să reușim să actualizăm toate ocupațiile din industria înfrumusețării.

În același timp, avem inițiate discuții cu Direcția de Sănă­tate Publică – DSP pentru clarificarea condițiilor de reau­torizare a saloanelor de înfrumusețare, cu Ministerul Eco­nomiei în vederea aprobării unei scheme de ajutor de stat pentru industria înfrumusețării, cu Ministerul Muncii pentru echilibrarea pieței muncii etc. La începutul lunii aprilie va avea loc Adunarea Generală a membrilor în cadrul căreia va fi prezentată toată activitatea patronatului pentru primul se­mestru. Invit toți antreprenorii și profesioniștii din industria înfrumusețării să ni se alăture, să ne ajute să clădim viitorul acestei industrii.

În același timp, avem inițiate discuții cu Direcția de Sănă­tate Publică – DSP pentru clarificarea condițiilor de reau­torizare a saloanelor de înfrumusețare, cu Ministerul Eco­nomiei în vederea aprobării unei scheme de ajutor de stat pentru industria înfrumusețării, cu Ministerul Muncii pentru echilibrarea pieței muncii etc. La începutul lunii aprilie va avea loc Adunarea Generală a membrilor în cadrul căreia va fi prezentată toată activitatea patronatului pentru primul se­mestru. Invit toți antreprenorii și profesioniștii din industria înfrumusețării să ni se alăture, să ne ajute să clădim viitorul acestei industrii.

Care este sfatul tău pentru antreprenorii aflați la început de drum?

Dacă ne referim strict la industria înfrumusețării, le pot oferi mai mult decât un simplu sfat, care oricum ar fi fost ceva clișeic gen urmează-ți visul, nu te lăsa copleșit indiferent de obstacolele întâlnite etc. Le pot face promisiunea ca la PADIR vor găsi mentori dispuși să împărtășească din expe­riența lor, astfel încât să le ușureze munca. Noi nu am avut parte de mentori și lucrul acesta a fost un dezavantaj major. Suntem deja o comunitate și apelăm unii la alții atunci când avem nevoie de sfaturi, de informații sau de păreri. Acest lu­cru mă bucură pentru că era una dintre problemele cu care mă confruntam eu personal.

Care sunt obiectivele tale pentru viitor?

Dintre obiectivele personale pot enumera câteva: vreau să citesc cât mai multe cărți, să petrec timp de calitate cu fiica mea, să gătesc și să inventez rețete, să călătoresc, să ajut, să donez, să fac voluntariat, să strâng în jurul meu oameni frumoși cu aceleași arii de interes ca și mine, să leg prietenii noi, să am timp să mă joc și să devin doctor în economie.

Profesional doresc să identific cât mai mulți antreprenori va­loroși care, uniți sub egida patronatului, să aducă plus valoa­re economiei românești, interesați ca industria înfrumuseță­rii să evolueze și să se inspire din bunele practici folosite în alte state, astfel încât să ne aliniem cadrului european. Îmi doresc ca obiectivul comun să fie ridicarea standardelor in­dustriei înfrumusețării astfel încât aceasta să fie percepută la adevărata sa valoare.


Follow Us On Instagram